Monday 17 March 2014

MH370

Hari ini, professor saya ada menyentuh mengenai isu MH370. Bagi saya ini merupakan kali pertama saya mendengar mengenai kejadian seperti ini berlaku di Malaysia. Sebelum ini, saya hanya mendengar mengenai kehilangan kapal di bahagian Eropah sahaja dan sejujurnya saya langsung tidak terfikir bahawa perkara seperti ini akan terjadi di Malaysia. Sebelum ini pun, saya sering menaiki kapal terbang untuk pulang dan seriously, saya langsung tidak mempunyai rasa takut untuk menaiki kapal terbang. Bagi saya kapal terbang lebih selamat berbanding menaiki bas, namun tanggapan saya sebenarnya salah. Kapal terbang pun juga sangatlah bahaya.
                Bercakap mengenai MH370 ini, selama beberapa hari ini, saya ada membuat sedikit tinjauan di dalam laman sosial, penuh homepage saya dengan komen-komen mengenai isu ini. Ada segelintir komen yang menyentuh hati saya ketika membacanya, namun terdapat juga yang membuatkan saya tidak tahan untuk membacanya. Maafkan saya sekiranya post kali ini mengganggu atau menyinggung perasaan pihak tertentu, namun di sini saya hanya ingin mengutarakan pandangan saya. Walaupun MH370 membawa banyak penumpang bukan berbangsa Melayu ataupun beragama Islam, namun bagi saya selaku seorang manusia ataupun masih mempunyai sifat kemanusiaan, kita sewajarnya mendoakan keselamatan dan kesejahteraan penumpang-penumpang tersebut. Walaupun kita tak dapat menyumbang apa-apa maka lebih baik kita berdoa buat mereka berbanding melakukan perkara-perkara yang boleh memburukkan lagi keadaan.
                Saya hanya ingin mengatakan bahawa mungkin salah seorang daripada penumpang-penumpang tersebut merupakan kenalan anda. Atau merupakan jiran anda? Ataupun mungkin keluarga anda? Cuba bayangkan anda berada di tempat mereka. Apakah perasaan anda? Apakah salahnya mendoakan mereka? Walaupun berlainan agama bukanlah merupakan satu masalah. Bukankah dalam agama masing-masing tidak menghalang untuk mendoakan kesihatan ataupun keselamatan orang lain? Tiada salah dan tidak membawa apa-apa keburukan sekiranya mendoakan mereka. Mana tahu doa kita dimakbulkan? Bukankah itu lebih baik daripada menjadi seorang yang pentingkan diri? Yang sibuk menyebarkan berita yang entah khabarnya benar ataupun tidak.
                Maafkan saya sekali lagi. Saya hanya ingin mengutarakan pandangan saya berkenaan isu ini sahaja. Saya tidak ingin menyinggung mana-mana pihak dan saya ingin menghormati pandangan-pandangan pihak tertentu mengenai isu ini. Kita berada dibawah satu langit yang sama, oleh itu tidak hairanlah mengapa kita adalah sama tetapi yang membezakan kita adalah ilmu, kepercayaan dan pegangan sendiri. Justeru itu, saya hanyalah mengutarakan pandangan berdasarkan ilmu dan kepercayaan yang saya ada sahaja.

p/s: maafkan saya sekiranya post ini menyinggung perasaan sesiapa.

No comments:

Post a Comment